Pealeht Koryu-käsivõitlus Artiklid Trenn teeb targaks

Jätad sessi ajaks trenni pooleli? Teadlased ütlevad: vale valik!

Kui eksamid järjest ukse ees, siis tundub, et aega jääb eriti väheks ja eksamiks valmistumine saab olla edukas vaid siis, kui kõrvaltegevused koomale tõmmata ja korralikult keskenduda. Kiire arvutus näitab, et trenniskäik võtaks aega vähemalt kaks tundi, aga ilma autota teisest linna servast tulijale veel kauem. Järelikult... ei lähe täna trenni?

Teadlased ütlevad, et see oleks vale otsus. Trenn aitab õppimisele hoopis kaasa: füüsiline treening parandab mälu, maandab stressi, parandab reaktsioonikiirust ja õppimisvõimet, võib arendada verbaalset võimekust arendab ajupiirkondi, mis kontrollivad selliseid funktsioone nagu planeerimine ja kehaline koordinatsioon. Lisaks veel vähendab riski vanaduses nõdrameelseks (dementseks) jääda. Eriti kasulik on just regulaarne füüsiline treening – olgu aeroobne või anaeroobne treening, nähtavasti on üksiku harjutuskorra kasulik mõju regulaarselt treenivale inimesele suurem kui sellele, kes vaid ühekordselt füüsiliste harjutustega tegelema on sattunud. Sealjuures ei ole mõtet ennast lollitada: jooksmisest on tulu rohkem kui jalutamisest ehk vähemasti mõned uurimused väidavad, et intensiivsem füüsiline treening toob ka vaimsele poolele suuremat tulu, eriti kui trenni tõsiselt võtta (keskendunult treenida). Aga ärgu keegi valesti aru saagu – ka ühekordne füüsiline treening omab positiivset toimet, ehkki küll suhteliselt lühikese aja vältel treeningu järel. Kuidas keha treenimine vaimset võimekust tõstab? Mehhanisme on mitmeid ja mida aeg edasi, seda rohkem me neist teame. Aju verevarustuse parandamise kõrval stimuleerib füüsiline treening nähtavasti närvirakkude kasvu ja parandab nendevahelisi ühendusi. Lisaks muidugi on treening asendamatu vahend „toolitõbede“ vastu.

Järeldus? Trenni tuleb minna!

Tahad rohkem teada?

  1. John Ratey, James Loehr. The positive impact of physical activity on cognition during adulthood: a review of underlying mechanisms, evidence and recommendations - Rev. Neurosci. 2011, Vol. 22(2): 171–185,
  2. Michael E. Hopkins, F. Caroline Davis, Michelle R. Van Tieghem, Paul J. Whalen, and David J. Bucci. Differential Effects of Acute and Regular Physical Exercise on Cognition and Affect - Neuroscience. 2012 July 26; 215: 59–68.